۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | سلسله مجالس علمی

۶- زریاب و تاریخ‌نگاری اسلام و ایران

در میان دانشمندان و محققان عالی‌مقام سده اخیر، زنده‌یاد استاد دکتر عباس زریاب خویی (۱۲۹۸ – ۱۴ بهمن ۱۳۷۳) جامعیتی کم‌نظیر داشت، اما در میان موضوعات گوناگون فلسفی و ادبی و کلامی، به مطالعه و تحقیق در تاریخ اسلام و ایران دلبستگی تمام نشان می‌داد و به همین سبب، بخش قابل توجهی از معدود آثار او، خاص موضوعات تاریخی است.

سلسله مجالس علمی
بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار
به خواستاری دکتر سید مصطفی محقق‌داماد

مجلس ششم
زریاب و تاریخ‌نگاری اسلام و ایران
گفت‌و‌گوی علی بهرامیان با دکتر سید صادق سجادی
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷

در میان دانشمندان و محققان عالی‌مقام سده اخیر، زنده‌یاد استاد دکتر عباس زریاب خویی (۱۲۹۸ – ۱۴ بهمن ۱۳۷۳) جامعیتی کم‌نظیر داشت، اما در میان موضوعات گوناگون فلسفی و ادبی و کلامی، به مطالعه و تحقیق در تاریخ اسلام و ایران دلبستگی تمام نشان می‌داد و به همین سبب، بخش قابل توجهی از معدود آثار او، خاص موضوعات تاریخی است. در تحقیقات زریاب در باب مسائل و موضوعات مربوط به تاریخ اسلام و ایران، نکته‌های نو و بدیع بسیار است و همگی حاصل دقت‌نظر و عمق اندیشه و نگاه فراگیر او به فرهنگ و تمدن اسلامی / ایرانی است که تاریخ تنها جزئی از آن است. درک و فهم توفیق استاد زریاب در پژوهش‌های تاریخی می‌تواند در شناخت شیوه‌های او در کار تحقیق موثر و مفید و برای پژوهشگران و علاقه‌مندان تاریخ راهگشا باشد.

 

دکتر عباس زریاب خویی

دکتر عباس زریاب خویی
(۲۰ مرداد ۱۲۹۸ خوی –  ۱۴ بهمن ۱۳۷۳ تهران)
محقق عالی‌مقام در تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، مترجم و نسخه‌شناس.
زریاب خویی پس از طی تحصیلات مقدماتی در خوی و دروس حوزوی در قم، به تهران آمد و در کتابخانه مجلس شورای ملی به کار پرداخت. سپس با استفاده از بورس مطالعاتی بنیاد هومبولت به آلمان رفت و در سال ۱۳۳۹ از دانشگاه یوهانس گوتنبرگ شهر ماینز در رشته‌های تاریخ و فلسفه درجه دکتری گرفت.
وی از سال ۱۳۴۵ استاد تاریخ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران بود و در رشته‌های ادبیات فارسی، ادبیات عرب، فلسفه، زبان‌شناسی و معارف اسلامی تدریس می‌کرد. او صاحب تالیفاتی مانند سیره رسول‌الله و ترجمه‌هایی مانند ایرانیان و عرب ها در زمان ساسانیان، تاریخ فلسفه و لذات فلسفه است. همچنین او در دانشنامه‌هایی مانند دائره‌المعارف فارسی، دانشنامه جهان اسلام، دائره‌المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه ایران مقاله‌های بسیاری در زمینه های تاریخی و کلامی و فلسفی نوشته است.


لینک کوتاه:

مشترک خبرنامه بنیاد افشار شوید تا از اخبار و رویدادهای جدید و برنامه های آتی بنیاد مطلع گردید.

با ما تماس بگیرید.