۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | جایزه ادبی و تاریخی · خبری

بیست و نهمین جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار، اهداشده به زنده‌یاد سید عبدالله انوار به کتابخانه ملی سپرده شد.

بیست و نهمین جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار، اهداشده به زنده‌یاد سید عبدالله انوار در روز چهارشنبه، بیست و نهم شهریورماه، به کتابخانه ملی سپرده شد.

بیست و نهمین جایزه تاریخی و ادبی دکتر محمود افشار، اهداشده به زنده‌یاد سید عبدالله انوار در روز چهارشنبه، بیست و نهم شهریورماه، طی جلسه‌ای با حضور دکتر سید مصطفی محقق داماد، رئیس شورای تولیت، دکتر محمد افشین‌وفایی، مدیر عامل بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، ریاست کتابخانه ملی و معاونان ایشان و تنی چند از دیگر اعضای کتابخانه ملی و بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار، به کتابخانه ملی سپرده شد.

بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار در نظر داشت این جایزه را در بهار امسال در مراسمی به شادروان سید عبدالله انوار اهدا کند، اما با کمال تأسف استاد انوار، در روزهای پایانی سال پیش درگذشت؛ به همین دلیل جایزه ایشان که شامل لوح تقدیر، نشان برنز منقوش به تصویر دکتر محمود افشار و نیز قالیچه ابریشم نفیس نائینی است به کتابخانه ملی سپرده شد تا در کتابخانه اهدایی آن دانشمند به کتابخانه ملی، نگهداری شود.

در این جلسه دکتر محقق داماد ابتدا به معرفی دکتر افشار و موقوفات و اهداف ملی ایشان پرداختند و پس از آن با یادکرد از استاد انوار، متن لوح بیست و نهمین جایزه دکتر محمود افشار را قرائت کردند.
آقای غلامرضا امیرخانی، معاون کتابخانه ملی، نیز توضیحاتی را در مورد فعالیت‌های مرحوم استاد انوار در کتابخانه ملی و خدمات علمی ایشان در طول سال‌های کار در آن کتابخانه بیان کردند.

استاد عبدالله انوار (۱۸ مرداد ۱۳۰۳- ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۱) در رشته حقوق و سپس ریاضی تحصیل کرد و در علوم منطق، موسیقی، فلسفه و تاریخ نیز تبحر داشت. او بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در دوران پربار کار و پژوهش چندین جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی تدوین کرد و گردآوری یکی از حروف مجلدات لغت‌نامه دهخدا را نیز به انجام رساند.
ایشان که به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسوی مسلط بود آثاری مهم چون شفای بوعلی‌ سینا، مقاصد الفلاسفه غزالی، موسیقی الکبیر فارابی و حکومت الهی سنت توماس آگوستین را به فارسی ترجمه کرد. از دیگر آثار وی می‌توان به ترجمه و شرح کتاب‌هایی چون تلویحات شیخ اشراق، منطق الملخص امام فخر رازی و نوشتن تعلیقه بر اساس الاقتباس خواجه نصیرالدین طوسی و تصحیح متن تاریخ جهانگشای نادری اشاره کرد.

دفترچۀ بیست و نهمین جایزۀ ادبی و تاریخی دکتر محمود افشار


لینک کوتاه:

مشترک خبرنامه بنیاد افشار شوید تا از اخبار و رویدادهای جدید و برنامه های آتی بنیاد مطلع گردید.

با ما تماس بگیرید.