۱۲ آذر ۱۳۹۹ | مقاله · یادداشت

روزنوشت‌های فروغی جوان

یادداشت‌های روزانه از محمدعلی فروغی (۲۶ شوال ۱۳۲۱ – ۲۸ ربیع‌الاول ۱۳۲۲ قمری)

راهنمای کتاب، سال ۳، شمارۀ ۸۰۸، سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹، ص ۱۴

انتشار یادداشت‌های فروغی داستان جالبی دارد. رسول جعفریان رئیس وقت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی روایت می‌کند: در اوایل خدمتم در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی (۱۳۸۷) دو کتاب خطی (دستنویس) از سوی آقای حسن ره‌آورد به کتابخانه اهدا شد. نخست زندگی‌نامۀ دستنوشت شماری از رجال فرهنگی معاصر که با عنوان ره‌آورد حسن چاپ کردیم، دوم دستنوشت‌هایی از یادداشت‌ها و خاطرات فروغی که همین کتاب است که استاد ایرج افشار تصحیح و انتشار آن را بر عهده گرفتند.
در خصوص مخاطبان این اثر باید گفت: فروغی چهره‌ای بود که برای دسته‌های گوناگونی از پژوهشگران اهمیت دارد و علاوه بر پژوهشگران علوم سیاسی، محققان حوزه‌های روزنامه‌نگاری و کسانی که در تاریخ معاصر تتبع و تفحص می‌کنند نیز از این اثر یافته‌های سودمندی استخراج خواهند کرد. چراکه فروغی به لحاظ فرهنگی، سیاسی و علمی، چهره‌ای کم‌نظیر بود که برای بسیاری از اقشار به‌ویژه حوزۀ علوم انسانی خیلی مهم است. چراکه ما امروز دستنوشته‌های اندکی از این افراد در اختیار داریم.

[یادداشت‌های روزانه از محمدعلی فروغی (۲۶ شوال ۱۳۲۱ – ۲۸ ربیع‌الاول ۱۳۲۲ قمری)، به کوشش ایرج افشار، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۳۹۷]

روزنوشت‌های فروغی جوان


لینک کوتاه:

مشترک خبرنامه بنیاد افشار شوید تا از اخبار و رویدادهای جدید و برنامه های آتی بنیاد مطلع گردید.

با ما تماس بگیرید.