۸ مرداد ۱۴۰۲ | متفرقه

نامه‌های هنینگ و تقی‌زاده

سید احمدرضا قائم‌مقامی

جهان کتاب، سال بیست و هشتم، شماره ۲، خرداد – تیر ۱۴۰۲، ص ۱۹-۲۱

نامه‌های هنینگ و تقی‌زاده، به کوشش ایرج افشار، تورج دریایی، ترجمه مهناز بابایی، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۱، ۳۸۲ ص.

کتابی که معرفی خواهد شد مشتمل است بر بعضی از مکاتبات این دو دانشمند در موضوعات علمی و احوال شخصی در فاصله ۱۳۱۵ تا ۱۳۴۵ش. کتاب پیش‌تر به زبان انگلیسی، زبان اصلی نامه‌ها، چاپ شده بود و اینک به ترجمه‌ای خوب و با اغلاط چاپی بسیار کم به فارسی نیز در دسترس است. جز متن نامه‌های این دو دانشمند، کتاب همچنین محتوی است بر سال‌شمار زندگی آن دو و مقدمه‌هایی از مرحوم افشار و آقای دریایی، تصویر نامه‌ها و اسنادی که عمدتا عبارت‌اند از نامه‌های تقی‌زاده برای جلب حمایت مالی دولتمردان برای پیش بردن و چاپ فرهنگ ریشه‌شناختی یا اشتقاقی که هنینگ قرارداد تألیف و چاپ آن را با دولت ایران بسته بود و هیچ‌گاه نیز ظاهرا تألیف نشد.

نامه‌ها متضمن یادکردهای خوب و بد از بعضی محققان یا کاربه‌دستان غربی و ایرانی نیز هست. آنچه ممکن است از جهت داوری‌های این دو دانشمند درباره دیگران در این کتاب قابل توجه باشد، ذکر این افراد و جنبه‌هایی از خلق و خوی یا کار ایشان است.

آنچه برای محققان مطالعات پیش از اسلام ممکن است جالب‌ترین مطالب این کتاب باشد، بعضی مطالب علمی است درباره مباحث لغوی یا مسائل تاریخی و گاه‌شماری.

نامه‌های_هنینگ_و_تقی‌زاده_سید_احمدرضا_قائم‌مقامی


لینک کوتاه:

مشترک خبرنامه بنیاد افشار شوید تا از اخبار و رویدادهای جدید و برنامه های آتی بنیاد مطلع گردید.

با ما تماس بگیرید.