۲۰ اسفند ۱۴۰۲ | متفرقه

‍ رساله پیروزی و مقاله نوروزی

دکتر مهدی رحیم‌پور
نامه فرهنگستان، دوره ۲۲، شماره ۲، تیرماه ۱۴۰۲، ص ۱۹۵-۱۹۷

در طول تاریخ ادب فارسی، کتاب‌های متعددی به فارسی و عربی در زمینه بلاغت نوشته شده که مخاطبان با آغلب آن‌ها کم و بیش آشنا هستند. یکی از این منابع، که اخیرا از پرده گمنامی به در آمده و به زیور طبع آراسته شده، کتاب مهم و ارزشمند رساله پیروزی و مقاله نوروزی است که به قلم محمود بن عمر نجاتی، عالم و ادیب معروف قرن هشتم هجری، نوشته شده و با تحقیق و تصحیح بهروز ایمانی، به بازار نشر عرضه شده است. این رساله درواقع شرحی بر قصیده بدایع الاسحار فی صنایع الاشعار قوامی مطرزی گنجوی، شاعر قرن ششم، است. دیوان او اکنون در دسترس نیست و جز اشعار پراکنده‌ای از او در برخی تذکره‌ها و جنگ‌های ادبی، شعری از او در اختیار نداریم. بنابراین، باقی ماندن همین «قصیده بدیعیه» وی، که با عنوان بدایع الاسحار فی صنایع الاشعار شناخته می‌شود، برای اهل ادب بسیار مغتنم است. این قصیده مشتمل است بر «بعضی از علوم بدیع».
به دلیل اهمیتی که این قصیده داشته، چند شرح و تفسیر بر آن نوشته شده که قدیم‌ترین و مهم‌ترین آن‌ها همین رساله پیروزی و مقاله نوروزی از نجاتی نیشابوری است.

رساله پیروزی و مقاله نوروزی

[رساله پیروزی و مقاله نوروزی: شرح قصیده بدایع‌الاسحار فی صنایع الاشعار قوامی مطرزی گنجوی، محمود بن عمر نجاتی نیشابوری (سده هشتم هجری)، تحقیق و تصحیح دکتر بهروز ایمانی، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، ۱۴۰۰]


لینک کوتاه:

مشترک خبرنامه بنیاد افشار شوید تا از اخبار و رویدادهای جدید و برنامه های آتی بنیاد مطلع گردید.

با ما تماس بگیرید.